ΛΕΜΦΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ

Πόνος και λεμφοίδημα

Το λεμφοίδημα είναι μία χρόνια πάθηση που εξελίσσεται αργά με το χρόνο, με εξάρσεις και υφέσεις ανάλογα με τον τρόπο ζωής, τις συνθήκες και τις εκάστοτε επιπλοκές. Υπό κανονικές συνθήκες το λεμφοίδημα δεν είναι επώδυνο. Το πρήξιμο-διόγκωση της περιοχής γίνεται με αργό ρυθμό, σταδιακά έτσι ώστε το δέρμα και οι παρακείμενοι ιστοί να προλαβαίνουν να προσαρμοστούν στην αλλαγή αυτή. Ίσως κάποιες φορές, σε περιόδους εξάρσεων, να εμφανίσει μικρές ενοχλήσεις, όπως πίεση, τάση και βάρος. Όταν η εμφάνιση του λεμφοιδήματος συνοδεύεται από πόνο τότε μπορεί να έχουμε μία ή παραπάνω από τις ακόλουθες καταστάσεις/επιπλοκές :

Ερυσίπελας. Αποτελεί τη σημαντικότερη επιπλοκή του λεμφοιδήματος. Είναι μία στρεπτοκοκκική μόλυνση που συνοδεύεται από πόνο και άλλα συμπτώματα.

Διάφορα νευρικά σύνδρομα όπως του βραχιονίου πλέγματος, του ισχιακού νεύρου και άλλα. Από την εφαρμογή της ακτινοβολίας κάποιες φορές μπορεί να υπάρξει αλληλοεπικάλυψη των ακτινοβολούμενων περιοχών, δημιουργώντας έτσι την πιθανότητα να επηρεαστούν τα υποκείμενα νευρικά πλέγματα στην περιοχή. Η ακτινοβόληση αυτή, τραυματίζει το νευρικό ιστό που αποκτά ευαισθησία και αναπαράγει συμπτώματα.

Κακοήθες λεμφοίδημα. Εμφανίζεται σε όλο το άκρο (πχ χέρι), με συνεχή και αφόρητο πόνο. Η αύξηση του πόνου αυτού, ακολουθεί τη ραγδαία αύξηση του όγκου του άκρου (μέρα με την μέρα). Υπό φυσιολογικές συνθήκες το λεμφοίδημα εξελίσσεται αργά μέσα σε μήνες ή και χρόνια.

Ορθοπεδικά προβλήματα. Σε πολλούς ασθενής προϋπάρχουν μυοσκελετικά προβλήματα όπως για παράδειγμα στην μέση, τον αυχένα, τον ώμο και άλλες περιοχές, που προκαλούν συνηθισμένο μυοσκελετικό πόνο. Επίσης, πολλές φορές, το λεμφοίδημα προκαλεί φλεγμονή στον θύλακα της άρθρωσης στην περιοχή (αιτία προβλημάτων ώμου μετά από μαστεκτομή). Καμιά φορά για ψυχολογικούς λόγους οι ασθενείς προσπαθούν να προστατέψουν το άκρο με αποτέλεσμα να αλλάζουν την εμβιομηχανική της περιοχής. Για παράδειγμα σε περίπτωση μαστεκτομής σηκώνουν τον ώμο με συνέπεια να προκαλείται μετά από κάποιο διάστημα δυσλειτουργία.

Τεχνητό λεμφοίδημα. Το τεχνητό λεμφοίδημα είναι αυτό που προκαλείται από τον ίδιο τον ασθενή, είτε για ψυχολογικούς λόγους είτε για ιδιοτελής σκοπούς (αποζημίωση από την ασφάλεια). Επίσης, όπως και το λεμφοίδημα δεν πονάει, αλλά είναι ο ασθενής που μπορεί να ισχυριστεί ότι έχει συμπτώματα.

Ο πόνος επιδρά στα λεμφαγγεία αρνητικά προκαλώντας σπασμό, με άμεση συνέπεια την παρεμπόδιση της λεμφικής παροχέτευσης. Θα πρέπει να αποφεύγεται, είτε στην καθημερινότητα είτε κατά τη διάρκεια της θεραπείας, στην περιοχή του οιδήματος, γιατί μπορεί να το επιδεινώσει.
Ανάλογα με την αιτιολογία πρέπει να εφαρμόζουμε και την κατάλληλη θεραπεία. Φυσικοθεραπεία στη μυοσκελετική διαταραχή ή τα νευρικά σύνδρομα, ογκολογική θεραπεία στην κακοήθεια ή ψυχολογική υποστήριξη στην περίπτωση του τεχνητού λεμφοιδήματος.

Τριανταφύλλου Ευρυπίδης
Φυσικοθεραπευτής  MSc, MLD Instructor