ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ

Επώδυνος ώμος σε ασθενείς με ημιπληγία

Ο πόνος στον ώμο είναι εξαιρετικά συνήθης στους ασθενείς με ημιπληγία. Σε έρευνες που έχουν διεξαχθεί, βρέθηκε ότι από το 16% μέχρι και το 72% των ασθενών που είχαν υποστεί αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, ανέπτυξαν επώδυνο ώμο (Walsh).

Για να λειτουργήσει σωστά η ωμική ζώνη, θα πρέπει να πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις: πρέπει να παρέχεται σταθεροποίηση στην άρθρωση από τον θύλακα, τον επιιχείλιο χόνδρο και τους μυς, επίσης η ωμοπλάτη θα πρέπει να έχει μια σωστή τοποθέτηση και ευθυγράμμιση πάνω στις πλευρές και σε σχέση με τη σπονδυλική στήλη και τέλος, οι μύες της ράχης πρέπει να έχουν τον κατάλληλο τόνο για να εκλύεται το αντανακλαστικό της ευθυγράμμισης. Αν κάποιο από αυτά τα στοιχεία διαταραχθεί μετά το εγκεφαλικό επεισόδιο και κατά τη διάρκεια της ανάρρωσης, τότε η λειτουργία του ώμου μπορεί να αλλάξει και σε αυτό το σημείο μπορεί να εμφανιστεί ο επώδυνος ώμος.

επωδυνος ωμος

Άλλοι παράγοντες που μπορεί να ευθύνονται για την εμφάνιση του επώδυνου ώμου είναι ο ανώμαλος τόνος, η πάρεση των μυών, η υπερτονία (ο αυξημένος τόνος στους μυς), το υπεξάρθρημα του ώμου, καθώς και οι τραυματικές στιγμές. Πως μπορεί να προκληθούν οι τραυματικές στιγμές; Από βίαιη ή απότομη κίνηση του ημιπληγικού χεριού από τον θεραπευτή ή από τον ίδιο τον ασθενή. Τα άτομα που τον φροντίζουν μπορεί να προκαλέσουν τραυματισμό, στην ένδυση, στην καθαριότητα στην μετακίνηση στο κρεβάτι. Επίσης, η έλλειψη σχεδιασμού, προβλεπτικών αντιδράσεων και συντονισμού, μπορεί να προκαλέσουν τραυματισμό.

Λαμβάνοντας το ιστορικό, οι ασθενείς συνήθως παραπονιούνται για μέτριο ή σοβαρό πόνο, ο οποίος μπορεί να είναι συνεχόμενος ή διακοπτόμενος. Ο πόνος αυξάνει με την απλή επαφή, με τις κινήσεις, τα συναισθήματα (π.χ. όταν βρίσκεται σε συναισθηματική ένταση). Παρουσιάζουν δυσκολία στο να κινήσουν το χέρι εξαιτίας του πόνου.

επωδυνος ωμος 2

Η θεραπευτική εξέταση περιλαμβάνει την παρατήρηση, την ψηλάφηση και τη νευρολογική εξέταση. Παρατηρώντας τον ασθενή, ψάχνουμε για ατροφία των μυών του ημιπληγικού ώμου, για ασυμμετρίες, οίδημα, αν κατά τις κινήσεις υπάρχει πόνος, αν το εύρος κίνησης του ώμου ή της ωμοπλάτης είναι μειωμένο και αν υπάρχει ή όχι συντονισμός στις κινήσεις.

Ποια είναι η ιδανική θεραπεία για τον επώδυνο ώμο; Η πρόληψη! Πρέπει να αποφύγουμε τις τραυματικές στιγμές, κυρίως στα πρώιμα στάδια, πρέπει να διδάξουμε στον ασθενή πως θα κινείται μέσα σε ανώδυνα πρότυπα κίνησης. Ο ασθενής θα πρέπει να είναι υπεύθυνος για το χέρι του και να το φροντίζει. Τον ασθενή τον βλέπουμε σαν ολότητα και όχι μεμονωμένα. Δίνουμε σημασία στην ευθυγράμμιση μεταξύ κορμού-ωμικής ζώνης-άνω άκρου. Όλες οι εφαρμογές και οι παρεμβάσεις πρέπει να είναι προσανατολισμένες σε ένα στόχο, να είναι λειτουργικές. Και επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε την ισορροπία μεταξύ δραστηριότητας και ξεκούρασης. Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί και υποβοήθηση από κάποια ειδική ανάρτηση.

Γενικότερα η αποκατάσταση του επώδυνου ώμου μπορεί να διαρκέσει μέχρι 8 μήνες. Το πόσο μπορεί να διαρκέσει ο επώδυνος ώμος εξαρτάται από τα αισθητικά προβλήματα που μπορεί να έχει ο ασθενής, τα κινητικά ελλείμματα, τη μορφή της θεραπείας, τη συχνότητα, κτλ.

Μαντά Ευαγγελία
Φυσικοθεραπεύτρια PΤ, MT, Bobath (IBITA) instructor

Αναφορές

• Darcy A. Umphred, Neurological rehabilitation, 2007.
  • KNGF 2004. Guideline for Physical therapy in patients with stroke.
  • Maria Stokes, Emma Stack, Physical Management for neurological conditions, 2011.