ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα: H «ασθένεια του υπολογιστή»;

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα αποτελεί μια συχνή πάθηση των χεριών και εμφανίζεται ως μούδιασμα, μυρμήγκιασμα και δυσλειτουργία του χεριού. Ανατομικά η περιοχή του καρπιαίου σωλήνα είναι μία κοιλότητα στον καρπό που περιλαμβάνει το μέσο νεύρο και τένοντες που κάμπτουν τον καρπό και τα δάκτυλα. Το μέσο νεύρο ελέγχει τις κινήσεις του αντίχειρα και δίνει την αίσθηση στα 31/2 πρώτα δάκτυλα του καρπού. Συνεπώς, καταστάσεις που προκαλούν αυξημένη πίεση του νεύρου προκαλούν το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα.

Συχνότερα εκδηλώνεται σε άτομα ηλικίας 40 – 60 ετών και εμφανίζει σημαντικά μεγαλύτερη επίπτωση στις γυναίκες. Η πάθηση, στις μέρες μας, συχνά περιγράφεται ως “νόσος του υπολογιστή” καθώς παρατηρείται σε εργαζόμενους λόγω κακής θέσης του καρπού κατά τη δακτυλογράφηση σε υπολογιστή. Ενδιαφέρον αποτελεί η ολοένα και αυξανόμενη προσβολή παιδιών λόγω της καταπόνησης κατά το χειρισμό υπολογιστών ή παιχνιδομηχανών.

Ποιες είναι οι συνηθέστερες αιτίες?

1. Επαγγέλματα που απαιτούν υπερβολική καταπόνηση του χεριού (π.χ. δακτυλογράφοι, γεωργοί, κομμώτριες, οικοδόμοι, χειριστές μηχανημάτων)
  2. Ορμονικές διαταραχές (θυρεοειδοπάθεια, ρευματοειδής αρθρίτιδα, εμμηνόπαυση, σακχαρώδης διαβήτης)
  3. Εγκυμοσύνη – λοχεία
  4. Αλκοολισμός
  5. Κατάγματα οστών στην περιοχή του καρπού
  6. Τέλος, σε σπάνιες περιπτώσεις ευθύνεται η παρουσία ενδοκαναλικών όγκων ή γαγγλίων.

Πώς εκδηλώνεται το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα?

Στα αρχικά στάδιά του, η συμπτωματολογία είναι άτυπη ως ένα ακαθόριστο αίσθημα βάρους στον καρπό, γι΄αυτό συχνά διαλάθει. Τα πρώτα κλινικά σημεία είναι το μούδιασμα, ο πόνος και η αίσθηση ηλεκτρικού ρεύματος στην περιοχή της παλάμης και των πρώτων 31/2 δακτύλων του χεριού, συχνότερα κατά τις βραδινές ώρες, ενώ σε προχωρημένη φάση εκδηλώνεται με μυική ατροφία του αντίχειρα και αδυναμία σύλληψης ή μεταφοράς αντικειμένων.

Η διάγνωση του συνδρόμου είναι κλινική και βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στη λήψη λεπτομερούς ιστορικού και στη σχολαστική αντικειμενική εξέταση του πάσχοντος. Συμπληρωματικά, σε κάποιες περιπτώσεις απαιτείται νευροφυσιολογικός έλεγχος για τον αποκλεισμό αιτιών που δε σχετίζονται με πίεση του νεύρου στον καρπό.

Πώς αντιμετωπίζεται το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα?

Όταν τα συμπτώματα είναι ήπια, έχει ένδειξη η συντηρητική αντιμετώπιση. Ειδικότερα, η αποφόρτιση της περιοχής με χρήση ειδικού νάρθηκα του καρπού, η χρήση αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, εξατομικευμένα πρωτόκολλα φυσικοθεραπείας και σε κάποιες περιπτώσεις, οι ενέσεις κορτικοστεροειδών μπορούν να ανακουφίσουν σημαντικά τον ασθενή. Σε περιπτώσεις αποτυχίας της συντηρητικής θεραπείας, μόνο η χειρουργική επέμβαση διάνοιξης του καρπιαίου σωλήνα μπορεί να δώσει οριστική λύση.

Συγκεκριμένα, στον ασθενή υπό τοπική αναισθησία γίνεται μία μικρή τομή στην παλάμη όπου διανοίγεται ο εγκάρσιος σύνδεσμος του καρπού, με στόχο την απελευθέρωση του μέσου νεύρου. Αποτελεί μία επέμβαση σχετικά ανώδυνη, ασφαλή, χωρίς να απαιτείται παραμονή του ασθενή στο νοσοκομείο με ταχεία ανάρρωση και πλήρη ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Ράπτης Γ. Κωνσταντίνος
Ορθοπαιδικός Χειρουργός MD, MSc