ΔΙΑΤΡΟΦΗ KAI ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ

Αντιφλεγμονώδης Διατροφή. Είναι Εφικτή;

Με τον όρο φλεγμονή αναφερόμαστε σε μια ανοσολογική άμυνα του σώματος που πραγματοποιείται έναντι τραυματισμού, λοίμωξης ή αλλεργίας. Τα χαρακτηριστικά της φλεγμονής είναι η αύξηση της τοπικής αιματικής ροής, μετανάστευση λευκών αιμοσφαιρίων, και απελευθέρωση χημικών ουσιών από τα προσβεβλημένα κύτταρα. Η φλεγμονή είναι ένας από τους βασικότερους μηχανισμούς μη ειδικής άμυνας για να προστατευτεί το σώμα από την εισβολή ξένων οργανισμών και συνεισφέρει στην επούλωση των τραυματικών περιοχών. Η φλεγμονή έχει κάποια χαρακτηριστικά γνωρίσματα τόσο τοπικά όσο και γενικευμένα όπως είναι η ερυθρότητα, η θερμότητα, το οίδημα, το άλγος, και η απώλεια λειτουργικότητας του τμήματος του σώματος. Συστηματικά, η φλεγμονή μπορεί να δημιουργήσει πυρετούς, αρθραλγίες και μυαλγίες, δυσλειτουργίες οργάνων και καταβολή.

inflammation-1
Υπάρχουν περιπτώσεις βέβαια που προκαλούνται φλεγμονές χωρίς την ταυτόχρονη ύπαρξη τραύματος. Αυτό συμβαίνει γιατί το σώμα μας αρχίζει και επιτίθεται σε κύτταρα του οργανισμού μας χωρίς να υπάρχει πραγματικός «εισβολέας». Τότε αναφερόμαστε σε αυτοάνοσες φλεγμονές που προκαλούν νόσους όπως μυοκαρδίτιδα , νεφρίτιδα και πολύ συχνά προκαλούν κάποια είδη αρθρίτιδας (ρευματοειδή αρθρίτιδα , ψωριασική αρθρίτιδα και ουρική αρθρίτιδα).

Οι φλεγμονές επηρεάζουν κατά πολύ όλη τη φυσιολογία του σώματος και προκαλούν τόσο τοπικό όσο και ολιστικό πόνο.
Χαρακτηριστικά σημάδια φλεγμονών είναι : Ερυθρότητα ,διογκωμένες αρθρώσεις, που μερικές φορές είναι ζεστές στην αφή ,πόνο στις αρθρώσεις ,δυσκαμψία των αρθρώσεων ,απώλεια της λειτουργικότητας της άρθρωσης . Η φλεγμονή μπορεί επίσης να σχετίζεται και με ορισμένα γριπώδη συμπτώματα όπως: πυρετός ,ρίγη ,κόπωση ,πονοκέφαλοι ,απώλεια της όρεξης και μυϊκή δυσκαμψία. Η διάγνωση των φλεγμονών γίνεται με μη ειδικές εξετάσεις που περιλαμβάνουν τον αυξημένο αριθμό των λευκών αιμοσφαιρίων, αύξηση της καθίζησης ερυθρών ή των επιπέδων της C αντιδρώσας πρωτεΐνης (CRP).

Η διατροφή μπορεί να αποτρέψει σημαντικά τα συμπτώματα φλεγμονών καθώς η φύση είναι εξοπλισμένη με φυσικά αντιφλεγμονώδη τρόφιμα που λειτουργούν σαν ασπίδα για τον οργανισμό μας! Πάμε να δούμε τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα διαιτολόγιο που να αποσκοπεί στη θωράκιση του οργανισμού μας από τις φλεγμονές.

 

Καλά λιπαρά:

1 . Ελαιόλαδο : είναι πλούσιο στα ωφέλιμα μονοακόρεστα λιπαρά, τα λεγόμενα καλά λιπαρά τα οποία μειώνουν τις φλεγμονές στα κύτταρα και τις αρθρώσεις. Σύμφωνα με έρευνες, το ελαιόλαδο είναι το ίδιο αποτελεσματικό όσο και ορισμένα γνωστά αντιφλεγμονώδη φάρμακα. Ημερήσια δόση 2 κ.σ.

2. Λιπαρά ψάρια : Το σκουμπρί, η σαρδέλα, ο σολομός και τα υπόλοιπα «παχιά» ψάρια περιέχουν υψηλή δόση ω3 λιπαρών οξέων τα οποία προστατεύουν την καρδιά , τους πνεύμονες , τις αρθρώσεις και τον εγκέφαλο. Εβδομαδιαία δόση 300-400 γρ

3. Λιναρόσπορος: Είναι πλούσιος σε πρωτεΐνη και φυτικές ίνες και είναι πλούσιος σε Ω-3 άλφα-λινολεϊκό οξύ που είναι ωφέλιμο για την καρδιά και για αυτό βρίσκεται δεύτερο στην λίστα των ωφέλιμων για την καρδιά τροφίμων μετά τα παχιά ψάρια. Ημερήσια δόση: 1 κ.σ.

4. Αμύγδαλα: Είναι ένα ενεργειακό σνακ χαμηλής περιεκτικότητας σε κακή χοληστερόλη, πλούσιο σε φυτικές στερόλες και ωφέλιμο για τους διαβητικούς εξαιτίας της ιδιότητας του να ρυθμίζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Είναι ακόμη πλούσια τροφή σε αμινοξέα τα οποία ενισχύουν τα επίπεδα της τεστοστερόνης και ενδυναμώνουν το μυϊκό σύστημα. Ημερήσια δόση 10-15 τεμάχια με τη φλούδα ανάλατα

5. Αβοκάντο : Η δράση του αποδίδεται στα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που περιέχει, αλλά και στα πολύτιμα καροτενοειδή του (λουτεΐνη, ζεαξανθίνη, α- και β-καροτίνη), καθώς και στις υψηλές συγκεντρώσεις της αντιοξειδωτικής βιταμίνης Ε. Εβδομαδιαία δόση : 1 μέτριο αβοκάντο των 200 γρ

 

Φρούτα:

1. Κεράσια : τρώγοντας κεράσια περιορίζεται ο κίνδυνος να εκδηλώσουμε τενοντίτιδα, αρθρίτιδα, θυλακίτιδα και ουρική αρθρίτιδα. Άλλες έρευνες υποστηρίζουν ότι περιορίζουν τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων παθήσεων και μεταβολικού συνδρόμου. Ημερήσια δόση 15 τεμάχια

2. Μήλα : Το μήλο περιορίζει τα οιδήματα όλων των μορφών χάρις σε ένα φλαβονοειδές που περιέχει, την κουερσιτίνη, η οποία περιέχεται ακόμη στη φλούδα του κόκκινου κρεμμυδιού. Η συγκεκριμένη ουσία περιορίζει επίσης τον κίνδυνο εκδήλωσης αλλεργιών, καρδιακού επεισοδίου, Αλτσχάιμερ, Πάρκινσον και καρκίνου του προστάτη και των πνευμόνων. Προτιμήστε τα κόκκινα μήλα επειδή περιέχουν περισσότερα φλαβονοειδή. Ημερήσια δόση 1 τεμάχιο μεσαίο

3. Ανανάς : Περιέχει βιταμίνη C, αντιοξειδωτικά και ένζυμα. Πρόκειται για ένα κοκτέιλ από αντιφλεγμονώδη για όλο τον οργανισμό. Επιπλέον προστατεύει από τον καρκίνο του παχέος εντέρου, την αρθρίτιδα και την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας. Εβδομαδιαία δόση 250 γρ

 

Λοιπά τρόφιμα

1. Μαύρη σοκολάτα: Τα φλαβονοειδή που περιέχονται στην μαύρη σοκολάτα εμποδίζουν το σχηματισμό θρόμβων, ιδιότητα που περιορίζει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, πνευμονικής εμβολής και καρδιακής προσβολής. Επειδή είναι πλούσια σε θερμίδες, περιοριστείτε στην κατανάλωση μιας μικρής μπάρας μαύρης σοκολάτας την ημέρα που να περιέχει τουλάχιστον 70% κακάο.

2. Δημητριακά ολικής άλεσης: Τα δημητριακά ολικής άλεσης όπως το μαύρο ρύζι είναι πλούσια σε φυτικές ίνες , οι οποίες περιορίζουν τις φλεγμονές και κρατούν την καρδιά και το έντερο υγιή. Προσέξτε όμως γιατί δεν είναι όλα τα ψωμιά ή οι φρυγανιές που διαφημίζονται ως ολικής άλεσης υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες. Διαβάζετε τις ετικέτες με προσοχή λοιπόν και αναζητάτε τα συστατικά που περιέχουν και σε τι επίπεδα. Συνήθως τα προϊόντα που δεν είναι ολικής άλεσης περιέχουν υψηλές ποσότητες λίπους που επιδεινώνει τις φλεγμονές.

3. Κουρκουμάς: Μπαχαρικό χαρακτηριστικό της ινδικής κουζίνας, ο κουρκουμάς περιέχει την ουσία κουρκουμίνη, η οποία εκτός του ότι του προσδίδει την πικάντικη γεύση και το χαρακτηριστικό χρώμα του, διαθέτει επίσης αντικαρκινικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Αρκετές έρευνες δείχνουν ότι έχει ακόμη την ιδιότητα να εμποδίζει το σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας που σχετίζεται με παθήσεις των αγγείων και τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Μισή κουταλιά της σούπας θα δώσει χρώμα και γεύση στο ψάρι ή το κοτόπουλο.

4. Τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά: Τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά όπως το κατσαρό λάχανο, το σπανάκι, το λάχανο και το σέσκουλο περιέχουν ισχυρά αντιοξειδωτικά, φλαβονοειδή, καροτενοειδή και βιταμίνη C τα οποία βοηθούν στην προστασία του οργανισμού από κυτταρικές βλάβες

5. Τσάι Matcha: Το συγκεκριμένο τσάι είναι το πιο πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Προέρχεται από την Ιαπωνία και έχει μέχρι και 17 φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά στοιχεία από τα άγρια μούρα, και επτά φορές περισσότερα αντιοξειδωτικά στοιχεία από ό, τι η μαύρη σοκολάτα. Το Tulsi είναι ένα άλλο τσάι που περιέχει αντιφλεγμονώδη αντιοξειδωτικά και άλλα μικροθρεπτικά συστατικά που συμβάλουν στην καλύτερη λειτουργία του ανοσοποιητικού και της καρδιάς.

6. Σκόρδο: Πάνω από 170 έρευνες παρουσιάζουν τα οφέλη του σκόρδου για τον οργανισμό όπως ιδιότητες σαν την αντι-βακτηριακή, αντι-ιική, αντι-μυκητιασική, και αντιοξειδωτική.

Τα πιο ισχυρά αντιφλεγμονώδη βότανα και μπαχαρικά :

1) Γαρίφαλο

2) Κανέλα

3) Μπαχάρι

4) Ρίγανη

5) Μαντζουράνα

6) Φασκόμηλο

7) Θυμάρι

8) Τζίντζερ

Βέβαια είναι πολύ σημαντικό πως η λήψη των συγκεκριμένων τροφών δεν αρκεί καθώς η δημιουργία ειδικού διαιτολογίου απαιτεί και τη ταυτόχρονη απομάκρυνση τροφών που εντείνουν τις φλεγμονές όπως η ζάχαρη , η φρουκτόζη , τα τρανς λιπαρά και τα επεξεργασμένα τρόφιμα.

 

 

Εμμανουέλλα Φωτεινού
Βιολόγος ΜSc Κλινική Βιοχημικός

http://www.efdiatrofin.gr

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ



ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ