ΛΕΜΦΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ

Οίδημα και αυτοδιαχείρηση

Tι μπορώ να κάνω εγώ για να βοηθήσω το οίδημά μου;

Πολλές φορές όταν αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα υγείας αναζητούμε τη λύση του στην επίσκεψη σε κάποιον ειδικό. Αυτό πολλές φορές είναι απαραίτητο καθώς αρκετές παθολογικές καταστάσεις χρήζουν ιδιαίτερης φροντίδας από τον κατάλληλο εξειδικευμένο επιστήμονα.

Έχετε σκεφτεί όμως τι θα μπορούσατε να κάνετε εσείς γι αυτό;

Αν αναλογιστούμε τα περισσότερα χρόνια προβλήματα όπως η οσφυαλγία, οι καούρες στο στομάχι, η φλεβική ανεπάρκεια ή το λεμφοίδημα, η αιτία τους ή μέρος αυτής μπορεί να βρίσκεται στην καθημερινότητά μας. Στον τρόπο που κινούμαστε ή όχι, στο είδος της εργασίας μας, στη διατροφή μας ή την καταπόνηση στην οποία υποβάλουμε το σώμα μας καθημερινά. Όση βοήθεια και να μας προσφέρει ο ειδικός, αν δεν αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο φερόμαστε στο σώμα μας τότε το πρόβλημα θα συνεχίσει να υπάρχει και πολύ πιθανόν θα επιδεινωθεί, οδηγώντας μας πάλι στην αναζήτηση λύσης. Αυτό δημιουργεί ένα φαύλο κύκλο που συνεπάγεται καταπόνηση στο σώμα και συμπτώματα, χάσιμο πολύτιμου χρόνου και απώλεια χρημάτων.

Το λεμφοίδημα, όπως πολλές άλλες παθήσεις, είναι χρόνιο. Αυτό σημαίνει ότι η διαχείρισή του δεν είναι κάτι που κάνουμε μία φορά θεραπεύοντας ολοκληρωτικά το σύμπτωμα. Χρειάζεται συστηματική φροντίδα και θεραπεία τόσο από κάποιον ειδικό, όσο, ακόμα περισσότερο, από τον πάσχοντα.

 

Η αυτό-διαχείριση των οιδημάτων και του λεμφοιδήματος, ξεκινάει πάνω απ’ όλα από την προσοχή και την αποφυγή των δραστηριοτήτων εκείνων που επιδεινώνουν το οίδημα.

 

Τι πρέπει να προσέχω αν έχω λεμφοίδημα:

  • Τους τραυματισμούς και τα χτυπήματα

Κάθε τραυματισμός μπορεί να τραυματίσει λεμφαγγεία (τουλάχιστον τοπικά) ή να διευκολύνει την είσοδο κάποιου βακτηρίου στο ήδη ευάλωτο σύστημά μας μέσω μιας ανοιχτής πληγής (γρατζουνιάς ή κοψίματος). Η αποφυγή ενός τραυματισμού δεν είναι κάτι που μπορούμε πάντα να προλάβουμε. Μπορούμε όμως να αποφύγουμε ή να κάνουμε πολύ προσεχτικά δραστηριότητες οι οποίες είναι δυνητικά επικίνδυνες, όπως χρήση μαχαιριού στην κουζίνα, χρήση καυτών σκευών στη μαγειρική χωρίς προστασία (θερμοπροστατευτικά γάντια), κλάδεμα φυτών χωρίς ειδικά γάντια, δουλειές που είναι επικίνδυνες για πτώση (κρέμασμα κουρτινών πάνω σε ασταθή σκάλα).

  • Την εκτενή έκθεση στον ήλιο

Ο ήλιος, αν εκτεθούμε για αρκετή ώρα και πάντα σε σχέση με την ευαισθησία του δέρματός μας , μπορεί να προκαλέσει από ήπιους ερεθισμούς μέχρι έντονα εγκαύματα. Τα εγκαύματα έχουν τις συνέπειες ενός τραυματισμού όπως προαναφέρθηκε, ενώ το ερεθισμένο δέρμα είναι πιο ευάλωτο απέναντι σε μικροτραυματισμούς.

  • Την υπερβολική κούραση

Οι καθημερινές μας δραστηριότητες κινητοποιούν το σώμα μας και μας βοηθούν να νιώθουμε καλύτερα. Όμως, αν το παρακάνουμε, μπορούν να προκαλέσουν καταπόνηση, μικροτραυματισμούς και να «ζορίσουν» το λεμφικό μας σύστημα, με συνέπεια την αύξηση του οιδήματος. Μπορούμε να εκτελούμε όποιες δραστηριότητες θέλουμε, χωρίς όμως να περνάμε κάποια όρια. Για κάθε δραστηριότητα τα όρια είναι διαφορετικά και θα πρέπει να τα ανακαλύψουμε μόνοι μας, όμως θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή σε δουλειές όπως το σίδερο των ρούχων, η καθαριότητα ενός σπιτιού (ηλεκτρική σκούπα, καθαρισμός τζαμιών), η κηπουρική, το κουβάλημα βαριών αντικειμένων, η δουλείες με παρατεταμένη ορθοστασία κα.

  • Η χρήση στενών ρούχων και εσωρούχων

Όταν έχουμε λεμφοίδημα χρειάζεται να χρησιμοποιούμε κάθε δυνατή παροχετευτική διαδρομή που έχουμε διαθέσιμη στο σώμα μας. Αν φοράμε ρούχα τα οποία κόβουν, τότε αυτά παρεμποδίζουν τη λεμφική ροή. Ένας εύκολος τρόπος για να αντιληφθούμε αν ένα ρούχο «κόβει» είναι να σταθούμε μπροστά στον καθρέφτη χωρίς ρούχα και να ψάξουμε για εντομές, αύλακες στο δέρμα. Αν υπάρχουν και ειδικά αν είναι έντονες σημαίνει ότι το ρούχο είναι πολύ σφιχτό.

tight-clothes

Χαρακτηριστικές περιπτώσεις σφιχτών ρούχων είναι το σουτιέν (τόσο στην τιράντα όσο και στο περιμετρικό λάστιχο), η ζώνη στα παντελόνια ή το στενό λάστιχο και ότι άλλο στενό αξεσουάρ όπως βραχιόλια, ρολόγια κα. Αν παρατηρήσουμε κάτι από τα παραπάνω πρέπει να το διορθώσουμε άμεσα. Για παράδειγμα να αγοράσουμε ένα σουτιέν με φαρδιές τιράντες και να βάλουμε μία επέκταση στο κούμπωμα, να φοράμε άνετα παντελόνια και να μη σφίγγουμε πολύ τη ζώνη.

  • Τη διατροφή

Παρόλο που δεν υπάρχει ειδική δίαιτα για τα οιδήματα καλό θα ήταν να αποφεύγουμε τροφές με πολλά λιπαρά και ουσίες που ανεβάζουν την πίεση και αυξάνουν την κυκλοφορία του αίματος όπως μπαχαρικά και οινόπνευμα. Αυτό δε σημαίνει ότι απαγορεύεται να καταναλώσουμε κάποιες ουσίες αλλά καλό θα ήταν να έχουμε ισορροπημένη διατροφή αποφεύγοντας τη συστηματική χρήση τροφών και ουσιών που παρατηρούμε ότι αυξάνουν το οίδημά μας.

nutricion-americana-consejos2OK

Ένα άλλο πολύ σημαντικό συστατικό της αυτοδιαχείρισης είναι η κίνηση.

capturing-motion-in-photography

Το σώμα μας είναι «κατασκευασμένο» με τέτοιο τρόπο ώστε να χρειάζεται την κίνηση για να λειτουργήσει σωστά. Για τα αγγειακά συστήματα όπως είναι οι φλέβες και τα λεμφαγγεία η κίνηση δημιουργεί αρθρική και μυϊκή αντλία που βοηθάει τη μεταφορά των ουσιών. Βέβαια όταν μιλάμε για κίνηση δεν εννοούμε συγκεκριμένες ασκήσεις αλλά απλή κίνηση όπως το περπάτημα, το τρέξιμο και η κολύμβηση. Δεν χρειαζόμαστε αντίσταση για να πετύχουμε μία σωστή παροχέτευση. Χρειάζεται απλά να κινούμαστε με οποιοδήποτε τρόπο και να αποφεύγουμε την ακινησία.

Μία τελευταία αλλά εξίσου σημαντική προφύλαξη για κάθε άνθρωπο που αντιμετωπίζει τον κίνδυνο του οιδήματος είναι η χρήση συμπιεστικών ενδυμάτων.

Όταν αντιμετωπίζουμε μία χρόνια φλεβική ανεπάρκεια ή κάποιο λεμφοίδημα ξέρουμε ότι η αιτία του οιδήματος δεν θεραπεύεται. Για να προστατέψουμε την οιδηματώδη περιοχή από το να συνεχίσει να πρήζεται είναι απαραίτητο να φοράμε το κατάλληλα προσαρμοσμένο συμπιεστικό ένδυμα στην περιοχή του οιδήματος. Ανάλογα με την περιοχή μπορεί να χρειαζόμαστε μανίκι-γάντι, κάλτσα ή είδικό κολάν. Η χρήση των οιδημάτων είναι τόσο συστηματική όσο είναι και η τάση του οιδήματος να επανεμφανίζεται.

cloth-comp

Σε όλες τις χρόνιες παθήσεις το πιο σημαντικό «όπλο» που έχουμε απέναντι τους είναι ο τρόπος που διαχειριζόμαστε το πρόβλημα καθημερινά. Κάποιες φορές η προσαρμογή της καθημερινότητάς μας αρκεί για να «θεραπεύσει» τα συμπτώματα.

 

Τριανταφύλλου Ευρυπίδης
Φυσικοθεραπευτής  MSc, MLD Instructor

http://www.bioanadrasis.com/

 

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΤΟ



ΙΑΤΡΟΣ




ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ